سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پاییز 1386 - مشکات


ساعت 8:35 عصر جمعه 86/9/30

 

خداوند در آیه 20 سوره مائده می فرماید:

"اگر تصمیم گرفتید که همسر دیگری به جای همسر خود انتخاب کنید و مال فراوانی به عنوان مهر به او بپر دازید چیزی از او نگیرید ، آیا برای باز پس گرفتن مهر زنان به تهمت وگناه آشکار متوسل می شوید؟"

پیش از اسلام رسم بر این بود که در صورت طلاق همسر سابق وازدواج مجدد برای فرار از پرداخت مهر، همسر خود را به اعمال منافی عفت متهم می کردند وبرای او سخت می گرفتند . تا حاضر شود مهر خویش را که معمولا قبل از ازدواج در یافت می کرد ،بپردازد وسپس طلاق بگیرد وشوهر همان مهر را برای همسر دوم قرار می داد.

آیه فوق به شدت از این کار زشت جلوگیری کرده وآن را مورد نکوهش قرار داده است.

 


¤ نویسنده: طلبه

نوشته های دیگران ( )

ساعت 8:34 عصر جمعه 86/9/30

 

در تفسیر آیه 19سوره نسا آمده است:

( زنان را به خاطر اموالشان زندانی نکنید.)همانطور یکه می دانید یکی ازرفتار های ظالمانه ی مردان در دوران جاهلیت ازدواج با زنان ثروتمند ی بود که از زیبایی و ثروت بهره داشتند . سپس آنها را به حال خود وا می گذاشتند ، نه آنها را طلاق می دادند نه همچون یک همسر با آنها رفتار می نمودند به امید اینکه مرگشان فرا رسد واملاکشان را تملک کنند.

آیه فوق می گوید:"ای افراد با ایمان!برای شما حلال نیست که از زنان از روی اکراه وایجاد ناراحتی ارث ببرید."

 وبه این ترتیب عمل فوق را محکوم ساخته است

زنان رابرای حلال کردن مهرشان تحت فشار قرار ندهید.

یکی دیگر ازعادات نکوهیده آنهااین بود که زنان را با وسایل گوناگون،تحت فشار قرار می دادند .تامهر خود راببخشند وطلاق بگیرند.این کار بیشتر در موقعی بود که زن مهریه ی سنگینی داشت.وآیه فوق این کار راممنوع ساخته است.

 حقوق زن از دیدگاه قران

اماهمین طور که همه ما می دانیم دوباره دوره جاهلیت برگشته است.بعضی مردان همان رفتاری را می کنند که در آن زمان انجام می دادند.مثل آن زمان به زنان خودفخر می فروشند واگر هم از آنها خسته شده، آنها را تحت فشار قرار می دهند.وزنان نیز مانند زنان جاهلیت زیور خود را آشکار می کنند خیلی راحت با نامحرم ارتباط بر قرار می کنند.گویی که زمان به عقب برگشته است

 


¤ نویسنده: طلبه

نوشته های دیگران ( )

ساعت 1:5 عصر شنبه 86/9/24

انسان از نظر روانی طالب شخصیتی است که او را الگوی خویش قرار داده ودر اعمال وافکارش از او تبعیت نماید شاید اسطوره سازی در افسانه ها وملتها نیز از همین روحیه ناشی می گردد .

در پاسخ به این نیاز روانی خداوند برای انسانیت الگو معرفی می کند .

«لقد کان لکم رسول الله اسوه حسنه»

«وبرای شما پیامبرخدا الگوی نیکو می باشد»

اری پیامبران ومعصومین در هر عصر وزمان الگوی بشریت می باشند . بدینسان بهترین الگو برای زنان، فاطمه (س) می باشد او که دختر نبوت ، همسر ولایت ومادر امامت هست در همه ابعاد الگو بوده است .

« انا اعطیناک الکوثر»

                                        

فاطمه (س) کوثری است که خداوند به هستی عنایت فرمود او گرانبها ترین گوهری است که تقدیم انسانیت شد . فاطمه (س) یک انسان کامل است مظهر اسم ستار خداوند است . ام ابیها است .

الگوی یک زن کامل است  ، از همه الایشها والودگیها مبری است او معصوم است تادر طول همه زمانها رهبری همه زنان را به عهده بگیرد .  او قبل از ولادت با مادرش سخن می گوید تا از درد تنهایی خدیجه(س) بکاهد . امروزه زن تنها وحیران است . او نمی داند که فاطمه (س) را دارد !  بدین جهت سرگردان بدنبال الگوهای پوشالی وکاذب از این سو به ان سو می رود! وبالاخره سرخورده از همه جا ، به حسرت می نشیند

 ای زنان ! چه کسی را الگو قرار داده اید ؟ از چه کسی تقلید می کنید ؟

این فاطمه است برترین زن جهان ، او خیر النسا است سیده النسا العالمین است دانشجوی دانشگاه او باشید. به سوی او بشتابید وبه زندگانی او وبه گفتار وکردارش دقت کنید . تنها از مکتب تربیتی او درس بگیرید . شیوه تربیتی فرزندان او را سرمشق خود قرار دهید زیرا تنها الگوی مناسب برای شخصیت والای زن فاطمه (س) است. 

ای در دو جهان افض زنها، زهرا                 بهتر دگر از مریم عذرا زهرا

او   مادر  یک  مسیح  باشد   اما                  تو مادر یازده  مسیحا زهرا

 


¤ نویسنده: طلبه

نوشته های دیگران ( )

ساعت 1:43 عصر چهارشنبه 86/9/21

حضرت فضه یکی از  زنانی است که در قران در سوره ی (دهر -انسان) به نام او اشاره شده و در تفسیر های گوناگون شیعه و سنی و کتابهای حدیث و تاریخ به این حقیقت پرداخته است.

حضرت فضه از اهل هندوستان دختر یکی از پادشاهان هند بود. که ظاهرا در جنگی بین نجاشی و کشور هند به اسارت در امده و سپس به عنوان تحفه از سوی نجاشی به خدمت رسول اکرم امده است.

و یا شخصا در اثر علاقه به دین اسلام به هر کیفیتی خود را به مدینه رسانده و در صف خاندان عصمت و طهارت قرار گرفته است.

 فضه در اثر لیاقت و شایستگی خاص طبق فرمان الهی که در تفسیر ایه ی 28 سوره ی اسرا امده است.به عنوان همکار و همیار به خانه ی فاطمه (س) منتقل شد  و علاوه بر کمالات ذاتی از فیوضات خاندان ولایت نیز کسب فیض نموده و بر کمالاتش افزود و تا به انجا رسید که علی (ع) فرمودند: «الهم بارک فی فضتنا» بار الها خیر و برکتت را در مورد فضه ی ما نازل فرما.

و خلیفه دوم در سوال و جوابی که با فضه داشت گفت:«شعره من ال ابی طالب افقه من عدی» یک رشته از موی ال ابی طالب (فضه) داناتر از تمام قبیله عدی (قبیله خلیفه) است.

 

 


¤ نویسنده: طلبه

نوشته های دیگران ( )

ساعت 1:30 عصر چهارشنبه 86/9/21

هر چند حضرت خدیجه (س) نخستین ام المومنین است که در قران به عنوان یکی از زنان پیامبر (ص) مورد توجه است به طور شخصی نیز در سوره«ضحی» ایه هشتم به نام و اوصاف او اشاره گردیده است.

« وجدک عائلا فاغنی »

اینکه نام او در ادرس مذکور در قران مورد عنایت قرار گرفته در تفسیر های عامه وخاصه وروایات اهل بیت امده است وتصریح کرده اند که مراد از «بی نیاز ساختن پیامبر(ص) » مال وبخشش خدیجه بود که همه را در طبق اخلاص گداشته و برای پیشرفت دین مبین اسلام در اختیار پیامبر (ص) قرار داد 

خدیجه از نظر ایمان و عقیده به جایی رسیده بود که خدا و پیامبر و ملائکه او را دوست داشتند و بر ایمان او مباهات می کردند و او را افضل زنان پیامبر و جز برترین زنان عالم و جهان معرفی می نمودند

خدیجه زنی است که پیامبر خدا در حق او می گوید: ای خدیجه خداوند متعال هر روز به وجود تو چندین بار به ملائکه اش مباهات می کند.

 

 


¤ نویسنده: طلبه

نوشته های دیگران ( )

ساعت 1:0 عصر پنج شنبه 86/9/15

یکی دیگر از نظریات تحقیر امیزی که درباره زن وجود داشته این است که می گفتند :زن مقدمه وجود مرد است وبرای مرد افریده شده است

                             

اسلام هرگز چنین سخنی ندارد اسلام اصل علت غایی را در کمال صراحت بیان می کند اسلام با صراحت کامل می گوید : زمین واسمان ابر وباد گیاه وحیوان همه برای انسان افریده شده اند اما هرگز نمی گوید زن برای مرد افریده شده است اسلام می گوید: هر یک از زن ومرد برای یکدیگر افریده شده اند (هن لباس لکم وانتم لباس لهن ) زنان زینت وپوشش شما هستند وشما زینت وپوشش انها

اگر قران زن را مقدمه مرد وافریده برای مرد می دانست قهرا در قوانین خود این جهت را در نظر می گرفت ولی چون اسلام از نظر تفسیر خلقت چنین نظری ندارد وزن را طفیلی وجود مرد نمی داند در مقررات خاص خود در باره زن ومرد به این مطلب نظر نداشته است

شهید مطهری

 

 


¤ نویسنده: طلبه

نوشته های دیگران ( )

ساعت 2:0 عصر شنبه 86/9/10

یکی دیگر از نظریات تحقیر امیزی که نسبت به زن وجود داشته است در ناحیه استعدادهای روحانی ومعنوی زن است . می گفتند: زن به بهشت نمی رود زن مقامات معنوی والهی را نمی تواند طی کند زن نمی تواند به مقام قرب الهی ان طور که مردان می رسند برسد

قران در ایات فراوانی تصریح کرده است که پاداش اخروی وقرب الهی به جنسیت مربوط نیست به ایمان وعمل مربوط است خواه از طرف زن باشد یا از طرف مرد . قران در کنار هر مرد بزرگ وقدیسی از یک زن بزرگ وقدیسه یاد می کند از همسران ادم وابراهیم واز مادر موسی وعیسی در نهایت تحلیل یاد کرده است اگر همسران نوح ولوط را به عنوان زنان ناشایسته برای شوهرانشان ذکر می کند  از زن فرعون نیز به عنوان زن بزرگی که گرفتار مرد پلیدی بوده است غفلت نکرده است گوئی قران خواسته است در داستانهای خود توازن را حفظ کند وقهرمانان وداستانها را منحصر به مردان ننماید

قران درباره مادر موسی(ع) می گوید : ما به مادر موسی وحی فرستادیم که کودک را شیر بده وهنگامی که بر جان او بیمناک شدی او را به دریا بیفکن ونگران نباش که ما او را به سوی تو باز پس خواهیم گرداند

قران درباره مریم مادر عیسی (ع) می گوید: کار او به انجا کشیده شد ه بود که در محراب عبادت همواره ملائکه با او سخن  می گفتند وگفت وشنود می کردند از غیب برای او روزی می رسید  کارش از لحاظ مقامات معنوی انقدر بالا گرفته بود که پیغمبر زمانش را در حیرت فرو برده بود زکریا در مقابل مریم مات ومبهوت مانده بود

               

در تاریخ خود اسلام زنان قدیسه وعالیقدر فراوانند کمتر مردی است به پای خدیجه (س) برسد وهیچ مردی جز پیغمبر وعلی (ع) به پایه حضرت زهرا (س) نمی رسد. حضرت زهرا به فرزندان خود که امامند وبه پیغمبران غیر از خاتم الانبیا برتری دارد اسلام در سیر من الخلق الی الحق هیچ تفاوتی میان زن ومرد قائل نیست


¤ نویسنده: طلبه

نوشته های دیگران ( )

ساعت 12:41 عصر سه شنبه 86/9/6

از جمله مسائلی که در قران کریم تفسیر شده موضوع خلقت زن ومرد است قران در این زمینه سکوت نکرده وبه یاوه گویان مجال نداده است که از پیش خود برای مقررات مربوط به زن ومرد فلسفه بتراشند ومبنای این مقررات را نظر تحقیر امیز اسلام نسبت به زن معرفی کنند اسلام پیشاپیش نظر خود را در باره زن بیان کرده است

قران با کمال صراحت در ایات متعدد ی می فرماید که زنان را از جنس مردان واز سرشتی نظیر سرشت مردان افریده ام قران درباره حضرت ادم(ع)اول می گوید:همه شما را از یک پدر افریدیم وجفت ان پدر را از جنس خود او قرار دادیم    نسا/1

درباره همه ادمیان می گوید :خداوند از جنس خود شما برای شما همسر افرید  نسا/نحل/روم 

در قران از انچه در بعضی از کتب مذهبی است که زن از مایه پست تر از مایه مرد افریده شده ویا اینکه به زن جنبه طفیلی وچپی داده اند وگفته اند که همسر ادم (ع)از عضوی از اعضای طرف چپ او افریده شده اثر وخیری نیست علیهذا در اسلام نظریه تحقیر امیزی نسبت به زن از لحاظ سرشت وطینت وجود ندارد

زن در اسلام.شهید مطهری

 

 


¤ نویسنده: طلبه

نوشته های دیگران ( )

ساعت 1:18 عصر چهارشنبه 86/8/30

واما اسلام یعنی ان دینی که قران برای تاسیس ان نازل گردیده در حق زن نظریه ای ابداع کرده که از روزی که جنس بشر پا به عرصه دنیا گذاشت تا ان روز چنین طرز تفکری درمورد زن نداشت اسلام در این نظریه خود با تمام مردانه جهان در افتاد و زن را انطور که هست و بر ان اساسی که افریده شده به جهان معرفی کرد اساسی که به دست بشر منهدم شده و اثارش نیز محو گشته بود

                                             

اسلام عقائد ارایی که مردم در باره ی زن داشتند و رفتاری که عملا با زن میکردن را بی اعتبار نموده و خط بطلان بر انان کشید اسلام بیان می کند که زن نیز مانند مردان انسان است و هر انسانی چه مرد و چه زن فردی است که از انسان که در ماده و عنصر پیدایش او دو نفر انسان نر و ماده شرکت و دخالت داشته اند و هیچ یک از این دو نفر در دیگری برتری ندارد مگر به تقوا. همچنان که کتاب اسمانی خود می فرماید:

        یا ایها الناس انا خلقناکم من ذکر و انثی و جعلناکم ثعوبا و قبائل لتعارفوا ان اکرمکم عند الله اتقیکم

                                                  ترجمه المیزان-جلد دوم .ص 406

 

 


¤ نویسنده: طلبه

نوشته های دیگران ( )

ساعت 1:2 عصر چهارشنبه 86/8/30

سرایر دنیا زن را در شکنجه گاه ذلت وپستی زندانی کرده بود به طوری که ضعف وذلت یک طبیعت ثانوی برای زن شده وگوشت واستخوانش با این طبیعت می رویید وبا این طبیعت به دنیا می امد ومی مرد وکلمات زن وضعف وخواری وپستی نه تنها در نظر مردان بلکه در نظر خود زنان نیز مثل واجه های مترادف وچون انسان وبشر شده بود واین خود امری عجیب است که چگونه در اثر تلقین وشستشوی مغزی فهم ادمی معکوس گردد وتو خواننده عزیز اگر به فرهنگ محلی امت ها مراجعه کنی هیچ امتی را نخواهی یافت نه تنها امتهای وحشی ونه امتهای متمدن که مثلهایی ساری وجاری درباره ضعف زنان وخواری انان در ان فرهنگ وجود نداشته باشد بلکه به هر یک از این فرهنگها مراجعه کنی خواهی دید که با همه اختلافاتی که در اصل زبان وسیاق ها ولحن های ان هست انواعی از کنایه وتشبیه مربوط به کلمه زن خواهی یافت وخواهی دید که مرد ترسو ویا ضعیف ویا خواری طلب ویا ذلت پذیر را زن می نامند

مثل این شعر عرب که میگوید:

نمی دانم وای کاش می دانستم که ال حصن مردانند ویا زنان

ترجمه المیزان-ج2-ص405

 


¤ نویسنده: طلبه

نوشته های دیگران ( )

   1   2      >
3 لیست کل یادداشت های این وبلاگ

خانه
وررود به مدیریت
پست الکترونیک
مشخصات من
 RSS 

:: بازدید امروز ::
8

:: بازدید دیروز ::
3

:: کل بازدیدها ::
18659

:: درباره من ::

پاییز 1386 - مشکات

:: لینک به وبلاگ ::

پاییز 1386 - مشکات

:: آرشیو ::

زمستان 1386
پاییز 1386

:: اوقات شرعی ::

:: لینک دوستان من::

دل دریـــــــا
ظهور عشق

:: لوگوی دوستان من::



:: خبرنامه وبلاگ ::

 

:: موسیقی ::